De coronacrisis ontwricht de maatschappij. Sociale quarantaine, onderwijs aan de keukentafel, openbaar vervoer gehalveerd, musea gesloten, restaurants en café’s dicht, evenementen uitgesteld, sport opgeschort, muziek en verenigingsleven liggen stil. De gewone mens is verdoofd, verdwaasd, in zekere zin gedesoriënteerd. En intussen staan mensen in de gezondheids- en zorgsector en alle daaraan gerelateerde toeleveringen en diensten onder hoogspanning en verrichten zij indrukwekkende prestaties. Dat gezegd hebbende is er niet alleen zorg om gezondheid van mensen, maar óók om de gezondheid en overlevingskansen van bedrijven. De crisis is per direct ontaard in een voor bedrijven levensbedreigende liquiditeitscrisis. Waar haal je NU geld vandaan als de combinatie van bankfinancieringen, overheidsmaatregelen en non-bancaire financieringen onvoldoende soelaas biedt? Brainstorm met je collega’s en durf onorthodoxe maatregelen te nemen.
Wij geven een paar voorbeelden over de vraag:
Hoe creëer je NU extra liquide middelen?
Spaarkopen
Bied afnemers een spaarsysteem aan in combinatie met korting. Bied op deze wijze de klant de mogelijkheid een (grote) aankoop op termijn te doen. Geef bijvoorbeeld op het totaalbedrag een korting van 10% plus op de maandelijkse vooruitbetaling een rente van 5% op jaarbasis. De klant krijgt gedurende de spaarperiode 5% rente (vergelijk dat eens met de huidige spaarrente) plus een korting op de aankoop.
Waardebonnen
Vergelijkbaar met spaarkopen, maar dan gemakkelijker overdraagbaar. Je verkoopt waardebonnen van bijvoorbeeld € 100 bestedingswaarde voor een prijs van € 90. Men kan deze bonnen nú kopen en pas inleveren vanaf bijvoorbeeld 1 juni.
Ketenafspraken
Kijk met welke zakenpartners in de keten tijdelijk afwijkende afspraken zijn te maken. Bespreek een tijdelijke (3 maanden) huurverlaging van 30% die bijvoorbeeld wordt terugbetaald door op termijn gedurende 6 maanden 15% extra huur te betalen. Beoordeel op deze manier alle leveranciers van producten en diensten en selecteer diegene waarvan je verwacht dat tijdelijke afspraken kansrijk zijn.
FFF
De term FFF staat voor ‘Family, Friends and Fans’. De zogeheten inner circle van de ondernemer. Het betreft mensen die jou goed kennen. Ze kennen jou vooral als mens, die een onderneming heeft. Durf een beroep op hen te doen. Soms hoor je “met vrienden doe je geen zaken, met vrienden ga je naar de kroeg”… Alles is anders in Coronatijd. Die kroeg is dicht en die vrienden krijgen 0% rente op hun spaarrekening. Durf te vragen. Maak wel goede, zakelijke afspraken. Je zult ontdekken: het word je gegund.
Abonnementen
Verkoop je een zich herhalende dienst of product en val je onder de lockdown? Bijvoorbeeld kapper, restaurant, bar, etc. Door de lockdown is de geldstroom abrubt tot stilstand gekomen. Misschien kun je reeds nu aan klantenbinding werken voor over een paar maanden. Biedt nu abonnementen aan met iets extra’s, die men na de lockdown kan verzilveren.
Tip ons
Hopelijk inspireren deze ideeën je om zelf acties uit te werken die passen bij jouw business. De basisvraag is: hoe kun je de klanten verleiden om nú geld te besteden voor diensten over 1 of 2 maanden. Iedereen begrijpt dat de Coronacrisis zwaar drukt op het MKB. Velen zullen sympathieke ideeën ondersteunen, zeker als zij daar ook zelf baat bij hebben! Heb je zelf nog een creatief idee om liquide middelen te genereren, tip ons dan
via info@stichtingmkbfinanciering.nl
Recente reacties